AnoukaanhetwerkinGhana.reismee.nl

Leven en werken in Ghana

Dag 1 en 2. De eerste dag kregen we een introductie over wat de organisatie inhoud en wat ze doen. Daarna zijn we naar het kindertehuis gegaan. Er wonen 26 kinderen in de leeftijd van 0 tot 21. We hebben kennis met ze gemaakt en met ze gespeeld , een kaartspel iedereen is dan erg fanatiek. Alle kinderen noemen je auntie, ook de kinderen die op de compound wonen. Mijn namen kunnen ze goed onthouden dus overal waar ik loop of het nou op straat is , in het kindertehuis of thuis overal roepen kinderen auntie anouk, auntie anouk heel schattig! Iedereen je heel interessant iedereen zit aan je huid ,aan je haar en kijken naar je ogen. Sommige kinderen gingen zelfs met hun hoofdjes langs me armen heen om mij te voelen. We eten hier in de ochtend, om 12:00 en 18:00 deze tijden zijn heel stipt precies 12:00 en 18:00 staat het eten op tafel. De eerste nacht heb ik niet goed geslapen, je hoort geiten , kippen ,honden en duiven de hele nacht door inmiddels ben ik gelukkig gewend aan deze geluiden en gaat slapen me beter af. Dag 3. Aan het werk in het ziekenhuis. Niet te vergelijken met Nederland! Het is chaotisch, armoedig en er is geen privacy, toch doen de verpleegkundige hier er alles aan om goede zorg te leveren. Je hebt verschillende zalen , voor kinderen , mannen en vrouwen. Ik stond op een zaal met mannen en kinderen maar er kwamen ook mensen voor wondzorg langs. De meest gekke wonden zie je :bijtwonden, iemand die een wond heeft van een electriteitshock enzevoort. De wondzorg gaat hier als volgt, ze wrijven hard de wond schoon , doen er een gaasje jodium op en fixeren het . Het wrijven in de wond vind ik naar om te zien omdat je ziet dat de mensen pijn hebben. Echter wanneer hun zien dat iemand pijn heeft gaan ze lachen, ik denk dat dit de cultuur hier een beetje is. Verpleegkundige in Ghana hebben namelijk een hoge status , misschien willen ze die door dit te doen hooghouden. Aankomende 2 wekencgaan we meelopen met de gynecoloog, meelopen . Met uitzondering van Maandag dan gaan we naar een wondproject. Zoals te lezen valt vermaak ik me goed en heb ik gelukkig genoeg te doen. Ik zal jullie op de hoogte houden :)

Reacties

Reacties

Ella

Wat leuk om te lezen! Je hebt een hoopte beleven, geniet ervan!

Natasja

Heej Anouk, wat ontzettend leuk om jou verhalen te lezen. Een totaal ander leven dan je gewent bent, en het zo aanpakken. Knap hoor! Heel veel succes meis ????

Hermie

Hallo aunti Anouk, fijn om iets van je te horen. Is inderdaad een wereld van verschil zeg. Ze boffen daar maar met zulke stoere meiden als jij. Ach wat aandoenlijk van die kindjes dat ze met hun hoofdjes langs je arm gaan. Wat hebben wij t hier dan toch goed en nog wordt er zo vaak gemopperd. Fijn dat je dit werk kunt doen. Wat zul je er veel voldoening van hebben meid. We hebben echt bewondering voor je. Heel veel succes en sterkte. Liefs van Joop en mij. Dikke knuffel.

fred

Hoi Anouk. Het is voor mij onbegrijpelijk dat na zoveel ontwikkelingshulp, zoals jij daar nu ook aanwezig bent, dergelijk eenvoudige elementaire verzorging niet doorgedrongen is. ( Pijnlijk). Voor wat je eigen beleving betreft zei Einstein het vlg. (Ons eigen geluk hangt af van de glimlach van anderen). Groetjes Opa.

fred

Hoi Anouk. Weten de mensen om je heen wie Nana Akufo Addo is??? Fred.

Diana

Hey lieverd. Leuk om je verhaal zo te lezen.
Wat een overgang van werelden beleef je. En wat ontzettend mooi werk leveren jullie. Met trots blijven we je volgen. Liefs????

Carlijn

leuk om te lezen Nouk! wat klinkt het naar met die wond zeg, vind het knap oe je het allemaal doet x

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!