AnoukaanhetwerkinGhana.reismee.nl

Communitywork en zwangerschappen.

Hallo allemaal,

Al een paar weken dat ik nu in Donkorkrom verblijf en waar ik tot nu toe in verschillende communities heb gewerkt.

Mijn dagen beginnen met ritjes op de motor , 40 minuten rijden op zandwegen met veel heuvels en stenen/rotsen door de jungle heen die ik moet overwinnen om bij mijn werkplek te komen.

Wat ik daar tegen kom zijn voornamelijk zwangere vrouwen, of eigenlijk meisjes...

De eerste kwam ik tegen toen ik op homevisite ging. In een hutje was een vrouw van 46 bevallen van haar 9e kind. Dit was inmiddels 4 dagen geleden. Het babytje dronk helaas niet goed bij haar moeder dus we hebben de moeder geleerd hoe je het best borstvoeding kan geven en hoe je de baby kan aanleggen. Ook hebben wel laten zien hoe je melk kan kolven. Ik blijf mijzelf erover verbazen hoe moeders in hun hutjes kunnen willen en durven te bevallen en hoe ze dat kunnen doen zonder midwife of midhusband...

Ook kwamen er bij mij 2 zwangere meisjes binnen, een van 17 en 1 van 18 jaar. Toen ik de intake deed kwam ik er achter dat zij zwanger waren van dezelfde man.. geen probleem hier want de man trouwt gewoon met beide , iets wat wij niet kunnen voorstellen.

Na de intake heb ik de vitale functies gemeten. Ook doe je standaard een hepatites b test, hiv test, hb test, malaria test en syfilis test.

Hier kwam bij beide meiden uit dat ze malaria hadden waarvoor wij ze vervolgens medicatie voor hebben gegeven en een muskietennet. Malaria is opzich namelijk al erg gevaarlijk maar zeker als je zwanger bent. Dit kan ook voor miskramen zorgen.

Als laatst hebben we de meiden meegenomen om een echo te maken hierop was te zien dat de een 20 weken en 2 dagen zwanger was en de ander 19 weken en 5 dagen zwanger was. Beide zijn dus in dezelfde week bezwangerd door de dezelfde man.

Voor mij moeilijk te accepteren maar voor hun normaal, ze gingen goed met elkaar om en behandelde elkaar als vriendinnen. Toch knap dat je dat kan.

Tienerzwangerschappen zijn hier wel een groot probleem de gemiddelde zwangere vrouw is hier niet ouder dan 24 jaar..

Daarbij vertelde onze begeleidster dat hier ook veel zelfstandig geaborteerd word wat vreselijk is! Ze slikken pil combinaties of een goedje van kruiden waardoor het kind geaborteerd word maar vaak ook zo giftig is dat ze hier zelf ook aan overlijden. Een hoop verbetering te halen door voor te lichten over anticonceptie en het gebruik van een condoom.

Dat lijkt makkelijker gezegd dan gedaan, omdat vaak mensen hier zo ontzettend arm zijn en al blij zijn als iemand hen 10 sedi geeft, omgerekend in euros is dat 2,50... gaan meiden al gauw overstag om seks te hebben , de man heeft tenslotte iets goeds gedaan door hen geld te geven. Natuurlijk is dit niet in alle gevallen zo maar helaas komt het wel voor.

Vrouwen worden dan of achtergelaten of zijn verplicht om te trouwen. In sommige gevallen blijft de man gelukkig wel bij de vrouw voor support.

Ook geven van anticonceptie is niet risico loos. Vaak komen de echtgenote verhaal halen waarom jij als verpleegkundige dat hebt gegeven omdat de man de vrouw wilt bezwangeren.

Onwerkelijk maar waar lastige situatie en moeilijk om te zien wat armoede, cultuur en verschil tussen man en vrouw effect kan hebben voor de rest van je leven.

Gelukkig doen de verpleegkundige hierin ontzettend goed werk, ze helpen lichten vrouwen voor en geven hen een veillige omgeving wanneer een man niet goed voor hen is. Super fijn om te zien dat er word beseft dat dit eigenlijk niet normaal is en dat er stapje voor stapje aan word gewerkt om dit alles beter te maken..

Tenslotte helpen alle kleine beetjes en stapjes en zijn wij zelf ook ooit zo begonnen. Blij en vereerd dat ik deel mag uitmaken van deze kleine stapjes voor een beter leven van moeder en kind

Reacties

Reacties

Diana

Wat een verschillen zijn er toch nog he? Voor onze westerse wereld ondenkbaar.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!